Anderhalve meter
door Astrid Kuipers
“We worden allemaal wild creatief geboren. Sommigen van ons vergeten het gewoon. Als kinderen zijn we volledig vrij. We kunnen denkbeeldige werelden tekenen, dromen en bedenken, we kunnen zelfs denkbeeldige vrienden maken. Deze gave van creativiteit maakt ons krachtig, maar ook ongemakkelijk, eigenaardig en kwetsbaar. Op een gegeven moment en om verschillende redenen wordt onze gekheid minder een middel dan een doel. We leren onze geweldige en gekke kwaliteiten te verbergen om kritiek te ontwijken en ons te assimileren.”
James Victore, Feck Perfuction, 2019.
Pedestals of Clay is een workshop gemaakt door Lily Lanfermeijer. Tijdens de workshop bij Framer Framed maakte Romaisae Boukalil; Finja Bertrang; Soung Paing Khant Kyaw; Bernice Grootfaam; Fleur Tuin; Kevin Spanjaart; Milana Kosanovic; Noble Ekwueme; Gigi Sno; Kyara Wolf; Huiwen Li; Jasmijn Kruisheer; Salma Ennali; Arthur Janzen en Aaliyah Ahmed van het Ijburg College Amsterdam een kegelvormige basisvorm van ongeveer 35 cm hoog. Deze vorm werd gezien als een sokkel, voor een ‘mini groepstentoonstelling’. Dit betekende dat elke leerling iets maakte om op de ‘sokkel’ of basisvorm te plaatsen waar we omheen kunnen lopen en die we vanuit meerdere perspectieven kunnen bekijken.
De serie ornamenten die elke individuele student maakte, waren geïnspireerd op Hortus Botanicus tekeningen; plaatjes op tafel of op hun eigen fantasie / interpretatie. Hoe zou je een tekening in klei maken? Bloemen / takjes / stoffen en kettingen op de tafel konden worden gebruikt om in klei te printen (om reliëfs mee te creëren) of om vormen met het oog en interpretatie te modelleren. Wat zou je willen toevoegen of verwijderen? De ornamenten werden op de basisvorm geplaatst en ingekleurd met zwart en witte engobes.
Door te werken in 3 groepen van 5 individuen, ontwikkelden de studenten langzaam hun eigen groepssynergie. Waar in het begin enkele kinderen aarzelden, nam uiteindelijk iedereen deel aan de gemeenschappelijke sculpturen. Sommigen gingen rechtop staan om aanpassingen te maken aan het klei lichaam en anderen bogen zich volledig in concentratie over een stuk om bepaalde gebieden aandachtig te beschilderen.
Het toont voor mij het belang van samenwerken aan, dat door deze pandemie steeds minder is geworden. De lichamelijkheid en nabijheid van het samen maken brengt een soort feromonen over tussen deelnemers die niet kan worden nagebootst door technologische ontwikkelingen.
De workshop bij Framerframed groeide organisch uit in nieuwe projecten. Gezeefdrukte documentatie van de uiteindelijke werken werd geselecteerd voor ‘Love for sale‘, een blinde veiling voor W139. ‘Schrijven is tekenen en spreken tegelijk’ is een ander project dat voortkwam uit het enthousiasme van de workshop, een prijsvraag project voor de opening van de nieuwe kunstvleugel van het IJburg College. De sculpturen gemaakt door leerlingen worden tijdens dit project onthult via een live-stream.
Image from left to right
2-5 : Final Framer Framed workshop results from the 8th of October 2020.
1 & 6-8 : Auctioned screen prints for ‘Love for sale’ at W139 on the 14th of February 2021, in collaboration with Joseph Hughes
With special thanks to stagiaire Tamara Laaper.
door Lily Lanfermeijer