Stedentrip
door Ahalam
Door een virus worden we momenteel hard geconfronteerd worden met onze eindigheid en kwetsbaarheid van de mens. En misschien worden we nog wel dubbel zo hard geconfronteerd met de schade die wij zelf – als individu en als soort – berokkenen aan de levende wereld om ons heen. Deze situatie inspireerde mij middels vijf liedjes stil te staan bij levensvormen die – door ons toedoen – al tot uitsterven gebracht zijn.
‘Endlings’ (of ‘Eindelingen’ in het Nederlands) zijn de laatste exemplaren van uitstervende (of uitgestorven) (dier)soorten. Voorbeelden van ‘Endlings’ zijn Lonesome George – de laatste Galapagosreuzenschildpad – die in 2012 overleed, Martha – de laatste trekduif – overleden in 1914, of Booming Ben – de laatste heidehen – die zo genoemd werd vanwege zijn luide paringslokroep (tevergeefs, hij was de laatste). Voor alle drie deze Eindelingen schreef ik een eigen lied. Ook voor het ‘Ayapaneco’, een Zuid-Amerikaans dialect, schreef ik een lied. Het Ayapaneco wordt door nog maar twee mensen gesproken, maar de twee hebben ruzie gekregen en weigeren nog met elkaar te praten. Tot slot is er het liedje ‘Dodo’s Lament’, een troostend liedje over dat het allemaal wel goed zal komen met het leven op aarde. Zonder de mens – dat misschien wel – maar met het leven komt het goed.
Het concert is één lang shot, in één take gefilmd, en speelt zich af op vijf verschillende locaties, met vijf verschillende muzikanten (één per liedje). Deze muzikanten zijn drummer Mats Voshol (Nana Adjoa, GOSTA), saxofonist Floris van der Vlugt (KOFFIE, VanderVlugt&Co), gitarist Julian du Perron (Ruben Hein), zangeres Marieke Smit (WOOLF) en bassist Dave Wismeijer (Someone, Herman van Veen).
Het geheel is gefilmd op een prachtige locatie midden in Amsterdam, een oud pand aan de Singel – de vaste repetitieruimte en decoropslag van theatergezelschap DISCORDIA.
door Stan Vreeken