Lockdown +1
door Petra Boegheim
Op afstand maar niet afstandelijk.
“Dag juf Suzanne. Hopelijk gaat alles goed met u. Ik mis school enorm, maar gelukkig kunnen we nog best veel doen met deze manier van werken. Het is mij gelukt om een knikkerbaan te maken. In de bijlage mijn filmpje. Hopelijk tot gauw. Groetjes, Amariah”
“Ik kijk naar het filmpje. Ik zie een hand, nog een hand een knie en een stukje van een pyjama in beeld….een pyjama met panda’s. De tweede keer als ik het filmpje kijk, let ik pas op de knikkerbaan.”
Suzanne heeft de opdracht voor het maken van de knikkerbaan gegeven. Ze is leerkracht van de plusklas op Montessorischool De Regenboog. Zij heeft kinderen onder haar hoede die wat meer uitdaging en frustratie nodig hebben. Suzanne heeft deze week de volgende thuisopdracht gegeven: “Maak met papier (A-4 of krant, of reclamefolder) en 15 centimeter (af)plakband een knikkerbaan waarbij de knikker precies 7 seconde ‘reistijd’ heeft van het begin tot het eind van de baan. Succes!” Amariah en Jane en Sofia hebben gereageerd.
Hoi juf Suzanne,
Mijn knikkerbaan is gemaakt van de materialen die u had opgenoemd maar met de hoeveelheid plakband was het moeizaam. De rode stukjes zijn er zodat het balletje/knikker niet tegen het plakband blijft zitten en het gat groot genoeg blijft. Soms gaat de baan wat sneller en soms wat langzamer, het langzaamste wat hij ooit heeft gehaald is: 6.73 sec. Groetjes Jane
Hallo Suzanne, jammer dat we geen plusklas hebben.
Hoe is het met jou?
Mijn moeder en ik hebben hard gewerkt aan de knikkerbaan.
Ik deed het met mijn moeder, omdat zij het heel leuk vond en ik samenwerking wou.
En hij is redelijk gelukt. Groeten Sofia
Suzanne kijkt reikhalzend uit naar de volgende filmpjes en de reacties vanuit de huiskamer. Het maakt ons onderwijs op afstand, minder afstandelijk. We horen en zien dat het goed gaat met deze kinderen.
(filmpje is van Amariah)
door Joke de Hoogh