#HoeGaatHetEchtMetJe
door #HoeGaatHetEchtMetJe
Het werk ‘The Artist Is Not Present’ laat zien wat er gebeurt als de kunstenaar verdwijnt en we overblijven met een puur materiele wereld. In haar wereldberoemde performance ‘The Artist Is Present’ zat Marina Abramovic maanden aan een tafel en konden bezoekers tegenover haar plaatsnemen en haar in de ogen staren. Door haar weg te halen zijn het alleen een tafel en twee stoelen geworden. Maar doordat ik dit als kunstenaar op een leeg Museumplein heb geplaatst waar alle fysieke plekken voor kunst gesloten zijn door corona is het weer meer geworden dan een tafel en twee stoelen. Tegelijk staan de stoelen heel ver uit elkaar tegen het randje van het platform dus verwijst het ook naar social distancing terwijl het tegelijk een plek is van ontmoeting. Of zoals een van de velen die reageerde via mijn social media mij schreef: “Waar het eerst een plek was voor zelfverheerlijking in een toeristische attractie, is nu een plek van bewustzijn en conversatie. ” Ik zou meer kunnen schrijven, maar het mooie is dat een beeld vaak meer zegt dan de spreekwoordelijke duizend woorden en die lege tafel en stoelen op dat lege Museumplein voor mij een beeld is dat over een aantal jaar als beeld kan laten zien hoe deze tijd was.
door Dadara
Wat voegt de kunstenaar toe aan de ruimte? Kan een ruimtelijke ingreep op zichzelf ook kunst zijn, zonder de aanwezigheid van maker of publiek? Dadara tovert het Museumplein – een van de drukste pleinen van Amsterdam – met deze simpele installatie om tot een tijdsdocument die de sociale- en fysieke afstand laat zien. Het werk is weggehaald op last van de gemeente en daarmee reflecteert het – onbedoeld – ook op de vraag van wie de publieke ruimte is. Wie mag hem gebruiken en in welke mate, die vraag lijkt deze tijd te typeren.
Door Stichting NDSM-werf